The Sims 3 – trzecia odsłona strategiczno-symulacyjnej gry komputerowej The Sims, umożliwiająca tworzenie i sterowanie życiem wirtualnych ludzi. Jest to sequel gry The Sims 2.
Sprzedaż gry ustanowiła nowy rekord dla Electronic Arts i wyniosła ponad 1,4 miliona egzemplarzy w pierwszym tygodniu wydania[5].
Kompozytorem muzyki do gry The Sims 3, jak i do jej wszystkich wydanych do tej pory dodatków, jest Steve Jablonsky.
Rozgrywka
Główną zmianą w trzeciej części gry jest zwiedzanie świata bez wczytywania się gry. Gracz może przemieszczać się między parcelami bez ekranów ładowania. Gra zawiera opcję o nazwie „Postęp historii”, która pozwala aby Simowie w pobliżu i NPC „sami się kontrolowali”, czyli brali ślub, przeprowadzali, rodzili dzieci itp. Po uaktywnieniu tej opcji, gracz jest ograniczony tylko do kontroli jednej rodziny z sąsiedztwa w tym samym czasie. Wiele więcej funkcji można włączać lub wyłączać, np. starzenie się Simów (tak jak w poprzedniej części gry).Spośród ośmiu potrzeb w The Sims i The Sims 2, w The Sims 3 pozostało tylko sześć wymagań życiowych (głód, pęcherz, energia, towarzystwo, higiena, zabawa), usunięto komfort oraz wystrój. Ponadto, znane z The Sims 2 pragnienia i obawy zostały usunięte z gry, pojawiły się za to chwilowe potrzeby, za których spełnianie gracz otrzymuje punkty szczęścia życiowego, poprawiając przy tym nastrój Sima. Przemieniają się one wówczas w tzw. nastrójniki, np. gdy Sim weźmie ślub, wyświetli się nastrójnik informujący o tym, jaką interakcję Sim wykonał oraz jak długo potrwa zadowolenie. Tyczy to się również potrzeb fizycznych, czyli gdy Sim dobrze prześpi noc, będzie szczęśliwy z tego powodu przez określoną liczbę godzin. Istnieją również neutralne (nie wpływające na nastrój, tylko informujące) oraz negatywne nastrójniki. Za zdobyte punkty szczęścia życiowego można kupować nagrody, np. „Stalowy Pęcherz”, dzięki któremu Sim nie będzie musiał korzystać z toalety, lub „Wzmożona Płodność”, dzięki czemu zwiększa się szansa na narodziny bliźniaków lub trojaczków.
Kilka funkcji z dodatków do The Sims 2 pojawiło się w The Sims 3, m.in. grupa wiekowa „młody dorosły”, telefony komórkowe, które każdy Sim ma od początku gry; gitary (Studenckie życie), prywatne samochody osobowe (akcesoria Nocne Życie i Czas Wolny), możliwość wykupienia akcji budynków użytku publicznego (Kariera), rybołówstwo, ogrodnictwo, przechowywanie resztek (Cztery pory roku), biżuterię i akcesoria (Wymarzone podróże), szczotkowanie zębów, sufity i place zabaw (akcesorium Miejskie życie). Jednakże większość funkcji z dodatków do gry The Sims 2, np. możliwość ukończenia studiów (podobnie jak w przypadku pierwszej części The Sims) nie jest niedostępna.
Eksploracja okolicy
19 marca 2008 Electronic Arts podało nową funkcję gry The Sims 3: otwarte otoczenie. Simy mogą badać świat poza domem bez ekranów ładowania. Gracze mogą także oddziaływać z każdym budynkiem w okolicy, np. gracz może wprowadzić swoich podopiecznych do domów ustawionych obok siebie. Obecnie każdy Sim prowadzi własne życie jednocześnie: ludzie będą poruszać się, przenosić, brać ślub itd. Istnieje co prawda ograniczenie powierzchni, na której można stawiać obiekty, ściany, dachy itp. Większość budynków użytku publicznego została zaprojektowana tak, że nie można zobaczyć ich wnętrza (np. księgarnia, sklep spożywczy), są to tzw. „królicze nory”. Na takiej samej zasadzie działają budynki pracy, jednak możliwe jest ustawienie kilku opcji, np. Sim może leniuchować lub ciężko pracować na swoją wypłatę kosztem potrzeb. W dodatku Kariera gracz ma możliwość kierowania swoim Simem w pracy, decydując o jego awansach, czy porażkach. Wraz z tym dodatkiem edycja miast stała się bardzo prosta. Gracz ma możliwość dodawania własnych parcel, drzew, krzewów oraz różnych ozdób.
Umiejętności
Wiele umiejętności zależy od zdolności, np. zaawansowane interakcje społeczne dostępne jedynie dla Simów o wysokim stopniu charyzmy, specjalne piosenki dla gitarzystów i możliwość ulepszenia obiektów przez majsterkowiczów (samoczynnego czyszczenia się, więcej kanałów w TV, itp.). Malarstwo, pisanie i muzyka są teraz różnymi umiejętnościami, w przeciwieństwie do poprzednich części gry, gdzie objęte były jedną umiejętnością „Kreatywność” lub „Inwencja” (w The Sims). Obrazy nie są teraz generowane losowo, a są zależne od cech charakteru Simów. Umiejętności można zwiększyć poprzez praktykowanie jakiejś czynności (np. gra na gitarze, praca w ogrodzie, fotografowanie, itp.), czytanie książek na temat umiejętności lub podjęcie odpłatnego kursu w mieście.
Kariery
Jest jedenaście dostępnych karier (dodatkowo 9 z dodatkiem Kariera, 3 z dodatkiem Po zmroku, 1 z dodatkiem Pokolenia, 3 z dodatkiem Zostań gwiazdą, 1 z dodatkiem Nie z tego świata i 1 z dodatkiem Cztery Pory Roku, 2 z dodatkiem Rajska wyspa i 2 z dodatkiem Skok w przyszłość). Każda z nich ma budynek pracy w okolicy (czasem jeden wspólny dla kilku karier). Simy mogą się ubiegać o pracę, szukając oferty w gazecie lub komputerze. Dostępna jest też funkcja osobistego odwiedzenia miejsca pracy. Chociaż, tak jak w poprzednich częściach, Simy są niewidoczne podczas pracy, gracz jednak może w pewnym stopniu nimi kierować. Istnieją również zatrudnienia na pół etatu. Simy mogą dostać dodatkowe zlecenie związaną z pracą, np. dostarczenie dokumentów do ratusza. Niektóre kariery mają nagrody dla Simów - kilka lub tylko jedną, jak w The Sims 2. Kariera może również oddziaływać na kilka możliwych promocji lub okazji. W dodatku Kariera i Pokolenia gracz ma możliwość kierowania swoim Simem w pracy (tylko w sześciu karierach). Widoczne jest jego miejsce pracy od środka i można wypełniać różne zadania, które będą wpływać na awans naszego Sima. Dodatkowe kariery w tym dodatku, to np. stylista, detektyw, pogromca duchów, projektant wnętrz itp. Kariera lekarza, która była w podstawowej wersji gry została wzbogacona o dodatkowe możliwości, takie jak między innymi robienie zastrzyków innym Simom.
Tworzenie Sima
Trójwymiarowe modele Simów można niemal dowolnie zmieniać pod względem wagi, umięśnienia, włosów, odzieży, itp. Dostosować można niemal wszystko, co znajduje się w grze, w tym meble, odzież i obuwie. Na Simy można także nakładać takie detale jak piegi. Suwaki zastąpiły guziki funkcji z poprzednich wersji gry, np. suwak zastępuje wybór figury wirtualnej postaci jedynie w dwóch rodzajach (chudy i otyły). Kolor karnacji, włosów; rodzaj tonu, tekstur odzieży i inne rzeczy mogą być również dostosowane poprzez suwaki.Oryginalny system punktów procentowych osobowości z The Sims 2 został zastąpiony systemem cech charakteru. Wybrane przez gracza cechy mają wpływ na zachowanie Sima w późniejszej grze oraz nowe interakcje, np. Sim z cechą „Zły” zamiast opcji „Śpij” będzie dysponował interakcją „Śpij snem złych”.
Wiek
Wiek | Opis |
---|---|
Ciąża | Simki w ciąży na początku mają nudności. Z czasem ich brzuch rośnie. Następnie następują bóle pleców. Po pewnym czasie Simka rodzi jedno dziecko lub bliźniaki. W tej serii można mieć nawet trojaczki, oraz urodzić w szpitalu. Gdy ciąża przebiegnie dobrze, można wybrać cechy dla dziecka (dzieci); gdy źle, można wybrać jedną lub są wybierane losowo. |
Niemowlę | Niemowlaki są beztroskie, bezmyślne oraz uciążliwe. Każdy rodzic powinien jak najbardziej dbać o swoje dziecko. Niemowlę potrzebuje mnóstwo opieki, ponieważ samo nic nie może zrobić. Gdy Simka przestaje dbać o swoje dziecko (dzieci) zabiera je opieka społeczna i trafiają do domu dziecka. |
Małe dziecko | Małe dziecko nadal potrzebuje mnóstwo opieki, ale może się nauczyć chodzić, mówić i wypróżniać się do nocnika. Może również uczyć się przez zabawę zabawkami oraz czytanie im książek przez dorosłych. |
Dziecko | Dzieci nie potrzebują już opieki rodziców, ale nie mogą same zamieszkać ani pracować. Muszą odrabiać zadanie domowe i chodzić do szkoły. Dzieci mogą już uczyć się niektórych umiejętności. |
Nastolatek | Nastolatki przechodzą okres buntu. Mogą zakochać się po raz pierwszy, czy podjąć pracę dorywczą. Jednak dalej muszą chodzić do szkoły i odrabiać zadanie domowe. Nastolatkowie mogą już uczyć się wszystkich umiejętności. |
Młody dorosły | Młodzi dorośli mogą już założyć rodzinę, podjąć pracę (niekoniecznie dorywczą) i zamieszkać bez rodziców. Mają te same ubrania co dorośli. |
Dorosły | Dorośli niewiele różnią się od młodego dorosłego, lecz dorośli przeważnie mają już rodzinę i teraz koncentrują się na zawodzie oraz awansach. |
Emeryt | Emeryci mogą przejść na emeryturę. Rozpieszczają wnuki, rozwijają umiejętności i cieszą się każdą chwilą życia, lecz potem nadchodzi czas odejścia z świata Simów. |
Zgon | Po śmierci Sima jego krewni lub przyjaciele mogą wybrać miejsce spoczynku umarłego na cmentarzu, bądź też w innym miejscu (np. ogródek). Sim może pojawiać się jako duch, a żyjący Simowie mogą z nimi się normalnie kontaktować. Istnieje też możliwość przywołania ducha. W tym celu rodzina musi przekazać szczątki zmarłego Sima do laboratorium razem z kwiatem śmierci (bez niego pozostanie duchem - z tą różnicą, że można nim kierować). Po ożywieniu zmarły powraca do własnego domu i zaczyna życie emeryta od nowa. Może on współżyć z innymi jak każdy inny Sim. Gracz wtedy ponownie przejmie nad nim kontrolę. Różnicą pomiędzy normalnym starcem a wskrzeszonym jest to, iż ten drugi wygląda jak duch. W dodatku towarzyszą mu dziwne dźwięki. Wskrzesić Sima można też podając mu (gdy jest już duchem) ambrozję. Tę potrawę może przygotować tylko Sim, który osiągnął dziesiąty poziom umiejętności gotowania. Można uniknąć zgonu dając Mrocznemu Kosiarzowi kwiat śmierci, grając z nim w szachy o życie Sima bądź posiadając cechę „Pechowy”. |
Starzenie się
W opcjach gry można wybrać życie dla Simów: Krótkie, Średnie, Normalne, Długie, Epickie lub w ogóle wyłączyć starzenie się. Dodatek Pokolenia wprowadził możliwość ustalania długości poszczególnych grup wiekowych co do dnia.
Edycja kolekcjonerska
EA Games wydało również edycję kolekcjonerską, w której poza grą znalazły się m.in. pendrive USB 2 GB w kształcie zielonego diamentu, specjalne naklejki, mini-poradnik oraz kod do ściągnięcia z internetu modelu włoskiego samochodu sportowego, którym będą mogli jeździć Simowie[6]. Polski nakład edycji kolekcjonerskiej wynosił 10 000 egzemplarzy[7].
Dodatki do gry
Dodatek | Data wydania | Opis |
---|---|---|
Wymarzone podróże | Am.Płn.: 17 listopada 2009 EU: 20 listopada 2009 |
Pierwszy dodatek do The Sims 3. Simy mogą odwiedzić prawdziwe miejsca: Francję, Egipt oraz Chiny[8]. |
Kariera | Am.Płn.: 1 czerwca 2010 EU: 3 czerwca 2010 PL: 4 czerwca 2010 |
Drugi dodatek opierający się na własnej karierze, podobnie jak w The Sims 2: Własny biznes[9]. Gracz kieruje Simami w pracy i sam decyduje, czy dostanie awans, czy popełni życiową porażkę. Dodatek dodaje do gry dziewięć całkiem nowych karier oraz jedną: doktora, uzupełnioną o wiele dodatkowych funkcji. Dodano także specjalnie przygotowane miasto – Twinbrook, które jest starym przemysłowym miastem z ogromną tamą, która stworzyła sztuczne jezioro, gdzie wokół mieści się miasto i bagna[10]. |
Po zmroku | Am.Płn.: 26 października 2010 EU: 28 października 2010 PL: 29 października 2010 |
Trzeci dodatek do The Sims 3. Teraz każdy Sim może iść na imprezę na dachu wieżowca, lub bawić się w najmodniejszym klubie w mieście. Rozszerzenie pozwala wziąć udział w gorących przyjęciach, a nawet umożliwia koncertowanie z własnym zespołem i kąpanie się po zmroku w jacuzzi. Także można zostać wampirem i mieć specjalne moce. Pojawia się nowe miasto o nazwie Bridgeport[11]. Premiera odbyła się 29 października 2010 roku[12]. |
Pokolenia | Am.Płn.: 31 maja 2011 PL: 1 czerwca 2011 EU: 3 czerwca 2011 |
Czwarty dodatek do The Sims 3. Simy mogą posiadać własne domki na drzewie i pojawił się kryzys wieku średniego. Nowymi rzeczami m.in. są wózek dla dziecka i schody kręcone. Dodatek ten nie wprowadza nowego miasta, ale pojawi się ok. 10 nowych parcel. Premiera odbyła się 1 czerwca 2011 roku[13]. |
Zwierzaki | Am.Płn.: 18 października 2011 EU: 21 października 2011 PL: 27 października 2011 |
Piąty dodatek do The Sims 3. Premiera odbyła się 21 października 2011 roku. Simy mogą posiadać w swoim domu zwierzaki, jak też spotykać je na mieście. Pojawia się nowe miasto Appaloosa Plains[14]. |
Zostań gwiazdą | Am.Płn.: 6 marca 2012 EU: 8 marca 2012 |
Szósty dodatek The Sims 3. Twój Sim może stać się piosenkarzem, magikiem, akrobatą lub DJ'em. Dodatek zawiera nowe miasto Starlight Shores[15]. |
Nie z tego świata | Am.Płn.: 4 września 2012 EU: 6 września 2012 |
Siódmy dodatek The Sims 3. Wprowadza do gry wilkołaki, zombie, czarodziejów, wróżki i inne magiczne stwory jak też i samą magię. W dodatku dodane zostanie również nowe miasto Moonlight Falls[16]. |
Cztery pory roku | Am.Płn.: 13 listopada 2012 EU: 15 listopada 2012 |
Ósmy dodatek do The Sims 3. Wprowadza do gry cztery pory roku: wiosnę, lato, jesień i zimę. Podczas każdej z pór na Simów czekają wyjątkowe zabawy i atrakcje, jak gra w piłkę nożną, relaks w oceanie, Halloween czy bitwa na śnieżki[17]. |
Studenckie życie | Am.Płn.: 5 marca 2013 EU: 7 marca 2013 |
Dziewiąty dodatek do The Sims 3. Umożliwia postaciom uczestniczenie w życiu studenckim[18]. |
Rajska wyspa | Am.Płn.: 25 czerwca 2013 EU: 27 czerwca 2013 |
Dziesiąty i przedostatni dodatek do The Sims 3. Motywem przewodnim dodatku jest morze i aktywności z nim związane. Simowie mogą zbudować łodzie mieszkalne, na pokładzie których wyruszają w nieznane. Oprócz tego wznieść można stacjonarne domy na wodzie, a nawet ekskluzywne nadmorskie hotele, można też nurkować i bawić się. Nowym miastem jest Isla Paradiso[19]. |
Skok w przyszłość | Am.Płn.: 22 października 2013[20] EU: 24 października 2013[potrzebne źródło] |
Jedenasty i ostatni dodatek do The Sims 3. Simowie mają możliwość zamieszkania w przyszłości[21][22]. W dodatku pojawia się miasto Oasis Landing – miasto przyszłości. |
Akcesoria do gry
Akcesorium | Data wydania | Opis |
---|---|---|
Nowoczesny apartament | Am.Płn.: 2 lutego 2010 EU: 5 lutego 2010 |
Pierwsze akcesorium do The Sims 3. Dostępne są nowoczesne i luksusowe obiekty np. telewizory, sprzęty Hi-Fi itp. Oprócz tego znajdują się 3 obiekty z The Sims i The Sims 2: wibrujące łóżko, elektryczna gitara i akwarium[23]. |
Szybka jazda | Am.Płn.: 7 września 2010 EU: 10 września 2010 |
Drugie akcesorium do The Sims 3 zostało potwierdzone pod koniec czerwca. Gra pozwoli na wybranie jednego z czterech stylów: wyścigowego, filmowo-sensacyjnego, rockabilly i luksusowego. Każdy z nich zaoferuje nowe przedmioty, w tym ubrania, meble i pojazdy. Od teraz każdy Sim będzie mógł wybudować unikalny garaż, w którym będzie trzymał swojego hot roda, samochód wyścigowy czy motocykl[24]. |
Impreza w plenerze | Am.Płn.: 1 lutego 2011 EU: 4 lutego 2011 |
Trzecie akcesorium do The Sims 3. Dotyczy ono wystroju ogrodu. Pojawiają się ekskluzywne tarasy oraz nowe obiekty specjalnie do wystroju ogrodu[25]. |
Miejskie życie | Am.Płn.: 26 lipca 2011 EU: 29 lipca 2011 |
Czwarte akcesorium do The Sims 3. Dotyczy wystroju miasta, przede wszystkim miejskich atrakcji dla Simów[26]. |
Luksusowy wypoczynek | Am.Płn.: 24 stycznia 2012 EU: 27 stycznia 2012 |
Piąte akcesorium do The Sims 3. Dotyczy luksusowego wystroju mieszkania oraz nowych elementów wizualnych Sima[27]. |
Słodkie niespodzianki Katy Perry | Am.Płn.: 5 czerwca 2012 EU: 8 czerwca 2012 |
Szóste akcesorium do The Sims 3. Dotyczy obiektów inspirowanymi Katy Perry i obiektami z jej teledysku California Gurls. Pojawia się wiele "słodkich" rzeczy[28]. |
Diesel | Am.Płn.: 10 lipca 2012 EU: 12 lipca 2012 |
Siódme akcesorium do The Sims 3. Dotyczy dodania do gry ubrań, fryzur i obiektów sklepu Diesel[29]. |
Szalone lata 70., 80. i 90. | Am.Płn.: 22 stycznia 2013 EU: 24 stycznia 2013 |
Ósme i przedostatnie akcesorium do The Sims 3. Ubrania, fryzury z lat 70., 80. i 90.[30]. |
Film | 13 września 2013[31] | Dziewiąte i ostatnie akcesorium do The Sims 3. Dotyczy ubrań oraz fryzur z filmów i przebojów telewizyjnych[32]. |
Wymagania sprzętowe
18 grudnia 2008 roku producent ujawnił wymagania sprzętowe dla gry The Sims 3. Przedstawiają się one następująco[33]:Wymagania | Komputer z systemem Windows Vista | Komputer z systemem Windows XP | Komputer z zintegrowaną kartą graficzną | Komputer z systemem Mac OS X | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Minimalny dodatek Service Pack | Service Pack 1 | Service Pack 2 | Patrz: Komputer z systemem Windows Vista lub komputer z systemem Windows XP | – | ||
Procesor i karta graficzna | Procesor klasy Pentium 4 2.4 GHz Karta graficzna obsługująca Pixel Shader 2.0 ze 128 MB pamięci |
Procesor klasy Pentium 4 2 GHz Karta graficzna obsługująca Pixel Shader 2.0 ze 128 MB pamięci |
Procesor klasy Pentium D 2,6 GHz / Core 2 Duo 1,8 GHz Zintegrowana karta graficzna typu Intel GMA X3000 |
Procesor: Intel Core 2 Duo Karta graficzna: ATI X1600 lub Nvidia 7300GT ze 128 MB pamięci VideoRAM, lub karta zintegrowana Intel GMA x3100 |
||
Minimalna ilość pamięci operacyjnej RAM oraz minimalna ilość wolnego miejsca na dysku twardym | Minimum 1,5 GB pamięci RAM oraz minimum 7 GB wolnego miejsca na dysku | Minimum 1 GB pamięci RAM oraz minimum 7 GB wolnego miejsca na dysku | W zależności od posiadanego systemu, należy posiadać o 0,5 GB więcej, niż jest podane w wymaganiach | Minimum 2 GB pamięci RAM i 6,7 wolnego miejsca na dysku twardym (+1 GB na zapisane gry) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz